Poliklinieken BovenIJ ziekenhuis Amsterdam

nieuwbouw

Functionele Poliklinieken

Ontspannen beleving voor de patiënt.

De polikliniek van het BovenIJ ziekenhuis is uitgebreid en vernieuwd.
Door de verschuiving van het patiëntenaanbod van klinische naar poliklinische zorg was er meer ruimte nodig op de poliklinieken van het BovenIJ ziekenhuis. Daarnaast diende de functionaliteit te worden verbeterd vanwege het groeiende aantal specialisaties.
De herkenbaarheid en toegankelijkheid is verbeterd door een nieuwe centrale polihal. Hier vandaan is er goed zicht op de nieuwe poliklinieken.
De polihal heeft een open karakter en wordt benadrukt door de centrale betonnen trap die met de ronding van een tweeverdiepingen hoge scheidingswand meeloopt en de grote hoeveelheid daglichttoetreding. Boven de trap is een lichtstraat ontworpen, waardoor er natuurlijk licht naar binnen valt. Daarnaast loopt over twee verdiepingen een glazen gevel met een lift die eveneens van glas is. De trap is zodanig in de loop geplaatst en aantrekkelijk door het van boven invallende licht dat deze meer gebruikt wordt dan de liften
De poliklinieken hebben een flexibele lay-out, zodat ze gemakkelijk veranderingen kunnen opvangen. Langs de gevel liggen de spreek-/werkkamers. De onderzoekskamers worden door een gang gescheiden van de spreekkamers, waardoor het gebruik van de kamers flexibel is. Centraal in de poliklinieken zijn de wachtruimten gesitueerd met de receptie van de polikliniek.

Healing Environment
De patiënt staat centraal in de polikliniek. De in het BovenIJ kenmerkende warme en huislijke sfeer is in de poliklinieken wederom tot uitdrukking gebracht en is gericht op het herstel van de patiënt.

De nadruk in de ziekenhuizen verschuift van klinische zorg naar poliklinische zorg. De poliklinische aanpassing bleek soepel in het ziekenhuisontwerp te integreren. Er zijn tal van specifieke wensen en eisen, waarmee rekening moet worden gehouden. Functionele en organisatorische. Maar wij wilden ook de beleving voor de patiënt structureel verbeteren. Eén van die aspecten lichten wij er uit: de weg van de patiënt door het gebouw en hoe hij zijn bestemming vindt. Een patiënt is gespannen, want hij heeft aanleiding voor zijn bezoek. De polikliniek moet toegankelijk en herkenbaar zijn in het grote gebouw, want het gebouw moet de patiënt in zijn gespannen toestand de hand reiken.

Vroeger waren de poli’s rond de specialist georganiseerd, en was het al wat moeilijk voor de patiënt zijn weg te vinden. Bij het vergroten van de polikliniek zou dit nog onoverzichtelijker zijn geworden. Wij hebben de visie ontwikkeld om de wachtruimten en de ontvangstrecepties vooraan de afdelingen te plaatsen, direct zichtbaar vanuit de hoofdgang die door het ziekenhuis loopt, zodat er geen ingewikkelde wegen bewandeld hoeven te worden. Dit bevordert dus de transparantie. De wachtruimten moesten ook onderling herkenbaar worden, want er zijn 13 vakgroepen. Bovendien moesten ze een gastvrije en ontspannen sfeer uitstralen. Dit is gebeurd door de entreegebieden van de afdelingen te ontwerpen als een aaneenschakeling van tuinen. Elke tuin heeft een eigen karakter, gesymboliseerd door de verbeelding van natuurelementen, bloemen en planten en deze als impressie uit te werken. De plafonds en vloeren zijn qua kleurstelling in samenhang met de natuurbeelden ontworpen. De patiënt komt vanuit de hoofdgang aan bij een karakteristieke entree ziet daar direct de receptie en een sfeervolle wachtruimte, die afleiding biedt en ontspannend werkt. De rest van de polikliniek is functioneel en rustig vormgegeven, want daar vindt de behandeling plaats en heeft de patiënt contact met de specialist. Er is dus een onderscheid tussen ruimten waar de patiënt op zichzelf is aangewezen en waar hij contact heeft. Na 10 jaar is men nog steeds heel gelukkig met dit ontwerp en krijgt het ziekenhuis er nog steeds complimenten over.